vineri, 15 mai 2015

SCURT ISTORIC AL DREPTURILOR «NOVEMBRISTILOR» Partea III





Primul «Protest Anticomunist» din  Europa de Est  dupa 1980, a avut loc in orasul de sub Tampa in 15 noiembrie 1987. Cel mai inaltator moment a fost cand aprox. 10.000 de brasoveni au aplaudat arderea tabloului lui Ceausescu si a drapelului rosu cu secera& ciocanul, simbolul comunismului in lume!



Eveniment cultural de exceptie la Galeria Kron –Art! Artistul plastic Gabriel Stan, impreuna cu mai multi brasoveni, pentru care conta ca se implinesc 20 de ani de la revolta din ’87 au realizat intr-un timp record: Expozitia “Mărturii din infernul comunist”. Deasemenea, a fost lansat volumul “15 Noiembrie 1987 – Ziua Demnitatii” autor Mircea Sevaciuc – Editura Kron-Art. Echipa de filmare din Anglia, a fost incantata ca a putut filma toate momentele importante de la Galerie..“O expoziÅ£ie care a recreat atmosfera ultimilor ani de comunism ÅŸi cartea novembristului Mircea Sevaciuc“15 Noiembrie1987 - Ziua Demnităţii” s-au bucurat de interesul braÅŸovenilor” (M.Exp.15.11.2007)



In data de 12.12.2007 ora 12.00 m-am  întâlnit întâmplător cu Florin Postolachi ÅŸi colegul Gheorghe Gherko în faÅ£a sediului AsociaÅ£iei de pe str. MureÅŸenilor. Am profitat de ocazie ÅŸi i-am solicitat preÅŸedintelui Postolachi să-mi restituie distictiile acordate mie de Primarul George Scripcaru, PreÅŸedintele Consiliului JudeÅ£ean etc.

Am fost refuzat nu inainte de a asculta: elucurbaÅ£iunile, jignirile ÅŸi ameninţările proferate timp de mai multe minute! In încheiere El Lidero maximo a decretat:  „Eu nu am timp să mă lupt cu viermii si mai stii ceva... voi face o adunare generală ca să te excludem”! Am scos din geanta doua carti ”15 Noiembrie 1987 –Ziua Demnităţii ” le-am scris cateva cuvinte si le-am inmanat celor doi!



Guvernul Romaniei – Premier Calin Popescu Tariceanu a emis in data de 13 februarie, conform Constitutiei Romaniei art.108 alin.3 –  O.U.G Nr.6/2008. care a fost publicata in Monitorul Oficial in data de 15 feb.2008. Ordonanta avea putere de lege, pentru o perioada de 6(sase)luni. Initiiatorii, aveau obligatia sa faca un Proiect de Lege pentru adoptarea Ordonantei, si sa-l sustina in cele doua camere ale Parlamentului>

 Initiativa legislativa a apartinut Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului din Romania-Presedinte dl.Marius Oprea-Consilier personal al Primului- Ministru Calin P. Tariceanu si dl.Stejarel Olaru - Director General al IICCR  si Subsecretar de Stat in Guvernul Tariceanu. Le-am multumit (telefonic) prietenilor de suflet ai ,,novembristilor” Marius Oprea si Stejarel Olaru. Timp de 15 ani Cetatenii de Onoare ai Brasovului au avut de asteptat pentru a se repara o nedreptate!



„Nu am cerut noi acele drepturi, insa Guvernul s-a oferit sa ni le dea.!”

Florin Postolachi –presedintele Asociatiei “15 Noiembrie 1987” a aflat de la jurnalisti din Brasov despre actul emis de Guvern-OUG 6/2008, care ii privea pe “novembristi” . „Nu am cerut noi acele drepturi, insa Guvernul s-a oferit sa ni le dea.” avea sa declare in Mass-Media

A doua zi joi, m-am prezentat la sediul Asociatiei din Brasov str.Muresenilor nr.5, pentru a vedea personal primele reactii ale “novembristilor”, dupa ce a fost inlaturata o  nedreptate care dura de 15 ani. Unitatea, intelegerea si armonia au fost  restabilite ad-hoc, de actul emis de executiv. Am intrat in posesia, “distinctiilor”, mai putin Diploma din partea Consiliului Judetean Brasov! I-am spus lui Iacob ca voi lipsi cateva zile din Brasov, pentru a participa la Suceava la Parastasul de 1(un) an  al mamei mele.

Sambata 16 feb.2008, sediul Asociatiei s-a dovedit a fi neincapator. De vreo 15 ani  nu au fost atatia ,,novembristii”la un loc! Colegii asteptau din partea Conduceri Asociatie sa le spuna, care sunt pasi de urmat pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 6/2008! Cea mai autorizata persoana sa le explic “novembristilor”despre ordonanta 6 era Marius  Oprea! Normal ar fi fost sa-l sune, sa-si ceara iertare, si sa-l invite la Brasov! Nici in al 12-lea ceas tandemul Postolachi&Iacob nu renunta la orgoliile personale care fac mult rau intereselor legitime ale “novembristilor”

Despre cum a decurs tentativa esuata de a fi exclus din Asociatie mi-a relatat mai multi colegi. Florin Postolachi:  “Inainte de a va spune despre ordonanta si ultimile informatii de la Guvern, noi conducerea , va  propunem excluderea lui Mircea Sevaciuc din Asociatia “15 Noiembrie 1987”, datorita unei afirmatii, unui asa-zis punct de vedere exprimat de sotia sa Elena in cartea-  ” 15 Noiembrie 1987 - Ziua Demnitatii” – 2007

Spre cinstea lor, membrii Asociatiei “15 Noiembrie 1987” au dat dovada de corectitudine intelepciune si responsabilitate. In frunte cu Werner Sommeraurer decanul de lupta pentru respectarea drepturilor omului inca din ’79, Aurel Huian, Costica Bahnareanu, Gheorghe Zaharia, Daniel Anghel, sustinutii de multii altii. Au spus ca nu este normal sa acuzi o persoana si sa propui sanctionarea altei persoane, care la randul ea, nu putea sa-si spuna opinia pentru  ca nu era prezent. Diagnosticata de mai multe luni de cancer  scriitoarea Elena Sevaciuc Selena, a fost operata cu succes in 17 mart. 2008 la Spitalul Oncologic Fundeni – Bucuresti.

 ÃŽn data de joi, 21 februarie, m-am prezentat la sediul asociaÅ£iei, pentru a-mi depune dosarele cu actele necesare, ocazie cu care  l-am intrebat pe Postolachi in prezenta a 15 -20 de colegii din’87 care sunt persoanele care contesta libertatea de exprimare!   Mi-a raspuns ca “au fost niste discutii”. Mi-a semnat si stampilat pe loc patru formulare cu avizul consultativ al asociatiei. I-am platit colegului Gherko suma de 200 lei pe o lista, iar cele patru dosare au fost depuse la D. Iacob pentru a fi trimise la Directia de Munca. 

Totodata i-am amintit presedintelui ca suntem destui care avem experienta si oricand asociatia poate conta pe noi. Aveam expertiza, impreuna cu Vasile Anghel, C-tin Bradu Gavrila Filichi etc. a puneri in aplicare a D-Lege 118/’90. Am fost refuzat spunandu-mi ca a angajat un avocat - Iosif Romeo!

Initiitorii Oprea&Olaru au prevazut si un aviz consultativ din partea Asociatiei “15 Noiembrie 1987”in ordonanta,  pentru a preintampina ca persoane care nu a avut nimic comun cu revolta anticomunista din 1987 de la Brasov sa beneficieze de Legea 341/2004. “Fara semnatura mea,  nimeni nu isi ia indemnizatiile” clama sus si tare Postolachi! Pentru a demonstra ca este puternic pentru ca face victime, Postolachi  s-a razbunat pe o nevinovata, colega Floarea Caruceru, careia i-a refuzat in mai multe randuri sa-i semneze avizul, desi a fost arestata si anchetata la Brasov si Bucuresti!

Dupa vreo 2/3 saptamani de la promulgarea OUG6/2008, am constatat impreuna cu mai multi colegi ca ceva s-a intamplat. Se mergea inainte dar cu frana trasa. Zeci de dosare au plecat incomplecte de la asociatie la Directia de Munca Brasov. Directorul Florin Costin , un stegar de al nostru, a venit personal la sediul Asociatie cu o lista cu acte lipsa din zeci de dosare trimise.  De multe ori sediul Asociatiei era inchis. Zeci de colegi au stat saptamani la rand asteptand sa vina cineva sa deschida sediul pentru a lasa o hartie sau sa puna o intrebare.  Cand ajungea – Florin  Postolachi, discutiile despre O.U.G.6/2008 erau de genul : “avem multii dusmanii in Parlament”[..]”copiii nu au dreptul la indemnizatie” […] ”cetatenii brasovului sunt impotriva noastra..”etc.  Tot felul de ciudatenii,  ca si cum ar fi o dezorganizare organizata!? Niciodata nu s-a discutat despre actiuni specifice  de protest:Miting, pichetarea unor institutii, afisarea de banere etc. Ca si cum ar fi existat o intelegere subterana ca ordonanta data de Guvernul PNL sa nu fie pusa in aplicare. 

Normelor de aplicare a odonantei 6/2008 Echipa de “veterani” care a pus in aplicare D-Lege 118/’90 pentru 150 de ”novembristi” s-a autosesizat si a pus in aplicare varianta de rezerva! Ne-am implicat in elaborarea Normelor de aplicare a odonantei 6/2008. Scopul fundamental era sa intram in plata propriu-zisa a drepturilor banesti in termenul de 6(sase)luni de la promulgare ordonantei 6 stabilit de Constitutiei! 
                                                
 * In data de 27.02.2008, Directia de Munca si Protectie Sociala Brasov, solicita  ministerului normele de aplicare a ordonantei. Ministerul Munci, Familiei si Egalitatii de Sanse, trimite o adresa in data de 13.03.‘08 nr.1371 Directiei de Munca si Protectie Sociala Brasov inreg. nr. 3487 din data de 21.03.2008, in finalul caruia este mentionat: “Pana la data publicarii normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta nr.6/ 2008  (…)  va recomandam sa aplicati prezentele indrumari.” Director Georgeta Juganaru. * In data de 25.04.2008, Casa Judeteana de Pensii Brasov trimite o adresa nr.19.488 catre C.N.P.A.S. in atentia d-nei Secretar General Stefana Aghergheloaiei in care este solicitat “va rugam sa ne precizati daca pana la aparitia normelor metodolagice ale acestui act normativ, puteti sa ne puneti la dispozitie si programul informativ.”Dir. Ioan Pamparau.   * In data de 8.05.2008 Claude Stoica o contactează pe d-na Åžtefana Aghergheloaie – Secretar General al Casei NaÅ£ionale de Pensii ÅŸi Ajutor Social solicitându-i ajutorul în urgentarea  programului informativ necesar DirecÅ£iei de Pensii BraÅŸov, pentru calcularea indemnizaÅ£iilor. Claude Stoica era printre ultimii lideri de sindicat a carui organizatie sa afiliat la A.C.I “15 Noiembrie” in 1991- presedinte Mircea Sevaciuc. Problema a fost rezolvata in a doua jumatate a luni mai!

 In data de 01.04.2008 Caruceru Floarea  a depus o Plangerea Penala la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. «Conducerea Asociatiei 15 Noiembrie 1987 care nu a respectat prevederile O.U.G.6/2008, vizand si intocmind dosare in mod privelegiat pentru acordarea si obtinerea de indemnizatii [.]care au fost refuzate familiei sale.» Parchetul pe langa Tribunalul Brasov Nr. inreg 3122: “S-a constatat ca exista indicii de comitere, a infractiuni de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prevazuta si pedepsita de art.246 Cod Penal, de catre Postolachi Florin, Iacob Danut..Procuror Adriana Pampu Romanescu (22 06.’09)



 Initiatorii ordonantei l-au anuntat din timp pe presedintele Asociatiei Florin Postolachi ca mai multii membri ai Asociatiei sa fie prezenti la Bucuresti la Senat, cu  pancarde , banere etc. In data de 14 aprilie 2008 Senatul a respins proiectul de adoptare a ordonantei 6”. Domnul Nicolae Văcăroiu: „StimaÅ£i colegi, dau cuvântul domnului Subsecretar de Stat Stejărel Olaru pentru a susÅ£ine proiectul de lege“.  L-am sunat pe  Stejarel Olaru , care vizibil afectat de situatie mi-a spus: “Domnule Sevaciuc daca pe voi, care sunteti beneficiarii ordonantei…nu va intereseaza, eu ce puteam sa fac mai  mult!”
 
Nu m-am asteptat sa mi se puna covorul rosu  si nici nu m-am urcat pe Tampa sa strig, ca inca o idée de- a mea ,,nascuta” din furie si disperare,  a fost pusa in practica , iar pe fata camarazilor de lupta din’87 va fi din nou zambetul invingatorilor. Nu m-am dat “mare” ca ideia este a mea, intrucat am cosiderat ca cel mai important lucru era sa implementam la timp ordonanta 6. Deportatii din’87 , au fost impotriva tuturor celor care au militat pentru a fi “ingroapat” un act normativ  emis de Guvernul Romaniei!

Inarmat cu stenograma discutiilor de la Senat, in ziua de sambata 10 mai 2008 m-am deplasat la sediul Asociatiei pentru a solicita explicatii! La o masa pe terasa de la Rectorat se afla presedintele Asociatiei, avocatul Iosif Romeo si mama lui Catalin Cristea. L-am intrebat pe Postolachi  daca se are in vedere actiuni la forul decizional! Raspunsul a fost de genul: Ii vand castraveti la gradinar!  “Mircea daca vom initia actiuni de protest la Camera Deputatilor ordonanta va fi respinsa”!?! Pentru prima data i-am spus ca ideia ordonantei de urgenta se afla printre randurile interviului meu din Saptamanalul “Argument”din 29 mai 2007!  Ne-am despartit, angajandu-ma sa concep un Apel catre Camera Deputatilor- Presedinte dl.Bogdan Olteanu si o Scrisoare Deschisa catre Comisia din Parlament a Revolutionarilor din Parlament.

In data de joi 15.mai 2008, m-am deplasat la sediul Asociatiei avand in geanta materiale concepute de mine. In holul de intrare la asociatie langa banca , m-am intalnit cu 7-8 colegi printre care  Iosif Farcas, d-na Cristea,C-tin Lungu s.a In momentul in care am facut vorbire despre  memorii si am incercat sa le scot din geanta,  Postolachi s-a infuriat brusc si mi-a spus cu o violenta verbala de ziceai ca este descreierat: „Daca mai vii la asociatie, chem Politia sa vina sa te…ia!” * “Am sa obtin o hotarare judecatoreasca sa-ti fie interzis sa te apropii  la o distanta mai mica de 150 m de sediu asociatiei” * “Am fost la CNSAS si am verificat cele 61 de dosare,al tau lipseste. De ce?” *“Haideti colegi sa mergem ca nu avem ce discuta cu un asemenea om!

Luat prin surprindere am avut totusi taria de a reactiona: “Bai cacat bolnav..poti sa chemi si Jandarmeria, atata timp cat eu si familia am fost deportati dupa’87, si tu NU…!” * “Extraordinar dosarul meu lipseste de la CNSAS la fel ca si dosarele  lui Ion Iliescu si a lui Traian Basescu!” De fapt “ideia trebuia arestata” ” iar autorul Mircea Sevaciuc – indepartat! Art.27(2) – Orice persoana are dreptul la protectia intereselor morale si materiale, care decurg din orice productie stiintifica, literala sau artistica a carei autor ea este. DUDO- 10.12.1948.   Intrebarea pe care mi-am pus-o atunci, era daca trebuia sa sun la 112, pentru a reclama ca un dezechilibrat psihic, a evadat de la Spitalul Psihiatric Eminescu si bantuie liber prin centrul Brasovului! 


Materialele “interzise”  in favoarea drepturilor “novembristilor”expediate in 23.05.2008 Catre:Comisia Parlamentara a Revolutionarilor din Dec.’ 89 -  Stimati colegi revolutionari“Din respect, consideratie si gratitudine, fata de zecile si sutele de mii de oamenii din Romania care au iesit in strada intre 16-22 dec.’89 provocand fuga dictatorului Ceausescu, noi cei din ‘ 87, nu am iesit in fata, sa spunem care a fost contributia noastra la Victoria revolutiei Romane.[…]  In data de 20 dec.’89 cand Timisoara s-a declarat ,,oras liber de comunism” CeauÅŸescu, decretează Starea de necesitate în România ÅŸi punerea în aplicare a Ordinului nr. 2600 din 1988. […] Mai mult, raspunzand apelurilor din partea TVR, ca Ceausescu s-ar putea intoarce, in 23 dec.’89 mai multi ,,novenbristii” Gheorghe Duduc-Giurgiu, Mircea Sevaciuc-Radauti, Gheorghe Zaharia -Vaslui, Werner Sommerauer – Tulcea etc s-au aflat sub gloante la Televiziunea Romana” Cu sinceritate si Respect  Mircea Sevaciuc

 Catre Dl. Bogdan Olteanu - Presedintele Camerei Deputatilor- “Domnule Presedinte, aceasta incursiune in istoria noastra recenta are darul sa reimprospateze memoria celor care au inceput sa uite si sa omita faptul ca si prin sacrificial nostru au ajuns parlamentari. Proiectul de lege privind adoptarea OUG 6/2008 emisa de Guvernul Romaniei, a fost respins de Senat in data de 14 04 ’08 si urmeaza sa ajunga in Camera Deputatilor-for decizional. Cu aceasta ocazie, institutia pe care cu onoare o conduceti se va vedea nevoita a lua o hotarare, daca aprox. 150 de persoane care au avut de suferit dupa       ‘ 87  merita dreptul de a beneficia de Legea Reconostintei sau NU.”Cu sinceritate si Respect  
     

Brasov 15 mai 2015           Fondatorul “Miscarea 15 Noiembrie”

                                                                    Mircea Sevaciuc




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu